ایجاد بازار خودتان با استراتژی اقیانوس آبی !

فیبز، نشریه آنلاین مدیریت کسب وکار

ایجاد بازار خودتان با استراتژی اقیانوس آبی !
0 6,507
زمان مورد نیاز برای مطالعه این مطلب 4 دقیقه میباشد.

در سال ۲۰۰۵  Chan Kim و Renee Mauborgne با تشویق شرکت ها برای تخلیه آب های آلوده در کسب و کار خود ، انقلابی در استراتژی کسب و کار را آغاز کردند. کتاب آنها، با مفهوم ” استراتژی اقیانوس آبی : چگونه یک فضای کسب و کار بلامعارض را خلق و یک رقابت را بی معنی کرد ” در مجله کسب و کار هاروارد نشان می دهد که شرکت ها به دنبال راه هایی برای به دست آوردن “فضای بازار بی قید و شرط” در رقابت با شرکت های مشابه هستند.

این فضای جدید به عنوان «اقیانوس های آبی» در مقایسه با بازاری پر مبارزه برای بقایی خونین تحت عنوان «اقیانوس های سرخ» پر از رقیب های شریر توصیف می شود. استراتژی اقیانوس آبی نشان دهنده ی پیگیری کردن همزمان تمایز محصول و کم هزینه کردن آن میباشد، بنابراین این امر باعث می شود که رقابت بی اهمیت به نظر برسد.

Kim در مقاله ای از Forbes توضیح داد: مطالعه ما نشان می دهد که استراتژی اقیانوس آبی در زمانی مورد نیاز است که عرضه بیش از تقاضا در بازار وجود داشته باشد. این وضعیت امروزه به صنایع بیشتر و بیشتر اعمال می شود و حتی در آینده نیز رایج تر خواهد بود.

پیدا کردن اقیانوس های آبی:

Kim و Mauborgne به تحلیل بازار معروف “پنج نیرو” می پردازند و درکنار آن مدل Porter به عوامل خاصی می پردازد که به تعیین اینکه آیا کسب و کار بر اساس سایر صنایع در این صنعت سودآور است یا خیر، کمک می کند. طرفداران استراتژی kim و Mauborgne می گویند این یک تاکتیک است که رقابت بی رحم را ترویج می دهد و در آب های اقیانوس قرمز باقی می ماند.

صاحب نظران می گویند که کلید موفقیت تجاری استثنایی، اصلاح یا باز تعریف شرایط رقابت و حرکت به سوی «اقیانوس آبی» است، جایی که خودتان را به دیگران ثابت می کنید . هدف این استراتژی این نیست که رقابت را از بین ببرد ، بلکه رقابت را بی اهمیت می سازد.

برای کشف اقیانوس آبی اجتناب ناپذیر ، kim و Mauborgne توصیه می کنند که کسب و کارها چگونگی بازبینی عناصر ارزش خرید را در ساخت یک منحنی ارزش جدید در نظر بگیرند. این چارچوب چهار پرسش اساسی را مطرح می کند:

بالا بردن: چه عواملی باید بالاتر از استاندارد صنعت مطرح شود؟
کاهش: چه عواملی ناشی از رقابت در برابر صنایع دیگر بوده و می تواند کاهش یابد؟
حذف: کدام یک از عواملی که صنعت برای مدت طولانی در آن رقابت کرده است باید حذف شود؟
ایجاد: کدام فاکتورها را باید ایجاد کرد که صنعت هرگز پیشنهاد نداده است؟

این تمرین شرکت ها را مجبور می کند تا  عوامل رقابت را مورد بررسی قرار دهند و رهبران را هدایت کنند تا مفاهیم ناخودآگاه را در هنگام رقابت کشف کنند. سپس آنها می توانند به دنبال اقیانوس های آبی در صنایع خود بگردند و این تغییر را انجام دهند.

استراتژی اقیانوس آبی در عمل:

Kim اشاره کرد که چطور آمازون از یک خرده فروش آنلاین به یک پلتفرم دیجیتالی که عملا هر چیزی را به فروش می رساند، منتقل شده است. Kim میگوید: فقط به تغییر مسیر اقیانوس آبی در کتاب خرده فروشی فکر کنید که آن را از گروهی روتین جدا کرد و با پیشنهاد بزرگترین مجموعه کتاب ها در جهان، قیمت های خوب، تایید خودکار سفارشات خریداران، انتخاب مفید آن بر روی افرادی که این کتاب را خریداری کرده اند فکر کنید
اما آمازون همیشه در ایجاد اقیانوس آبی موفق نیست. طبق گفته Mauborgne ، این شرکت در چند مورد در برابر Zappos، eBay و Apple شکست خورد.

Mauborgne گفت: در هر یک از این موارد، شرکت هایی که آمازون با آنها روبه رو شده بود همه اقیانوس های آبی خودشان را ایجاد کرده بودند، هر زمان که آمازون سعی می کرد از آنها تقلید کند، شکست خورد. درسی که در اینجا وجود دارد این است که بهترین دفاع ، حمله است و بهترین حمله این است که اقیانوس آبی خود را تغییر و یا خلق کنید. تقلید مسیر موفقیت نیست، به ویژه در صنایع پر جمعیت که اکثر شرکت ها امروز با آن مواجه هستند.

طبق گفته Kim، یکی دیگر از شرکت هایی که یک تغییر اقیانوس آبی ایجاد کرد، Home Depot بود که یک مرز ارزش مبادله ای اصلی را ایجاد کرد که به بازار چند میلیارد دلاری DIY منتهی شد. Kim گفت : هنگامی که آنها آمازون را دیدند که به فضای آنها تجاوز می کرد، به جای اینکه رو در رو رقابت کند، محیطی را خلق کرد که آمازون نمی توانست نقشی در ان داشته باشد.

ایجاد تغییر:

هنگامی که فضای محدودی برای رشد وجود دارد، کسب و کارها تلاش می کنند و به دنبال یافتن بخش هایی از بازارهای جدید هستند که در آنجا بتوانند از بازار بلامعارض خود بهره مند شوند. هدف جذب تقاضای جدید با یک محصول برتر است که رقابت را بی اهمیت می سازد. متاسفانه ، این همیشه موفقیت آمیز نیست.

از آنجا که فروشگاه ها همچنان به گسترش عادات خرید ایالات متحده ادامه می دهند، خرده فروشان در نرخ های رکورد بالا ورشکست می شوند.

برای کلنجار رفتن با کسب و کارها، Mauborgne بوم استراتژی را توصیه می کند، که در جدیدترین کتاب او و Kim ،انتقال اقیانوس آبی : فراتر از رقابت نشان داده شده (کتاب های Hachette، ۲۰۱۷). تجزیه و تحلیل یک صفحه ای به کسب و کارها کمک می کند تا بر روی یک صنعت و عوامل اصلی رقیب آن تمرکز کنند.

Mauborgne می گوید: “این کتاب شما را وادار می کند تا وقتی که بازار شما را می بیند، نگاهی جدی به خودتان داشته باشید. توصیه نهایی او برای کسب و کارها این است که رقابت را متوقف کرده و شروع به ساخت اقیانوس های آبی خود کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.