تاثیر شبکه های اجتماعی بر مدیریت ارتباط با مشتری !

فیبز، نشریه آنلاین مدیریت کسب وکار

تاثیر شبکه های اجتماعی بر مدیریت ارتباط با مشتری !
0 6,058
زمان مورد نیاز برای مطالعه این مطلب ۴ دقیقه میباشد.

امروزه شرکت ها به دنبال این هستند تا اطلاعات و دانش خود را نسبت به دنیای اطرافشان افزایش دهند تا از این طریق نسبت به رقبا جایگاه بالاتری بدست آورند. در شرایط رکود اقتصادی، سازمان ها و شرکت ها به این موضوع پی بردند که باید روابط خود را با مشتریان تغییر دهند و بهبود بخشند. آنها فهمیدند که روش های تبلیغات سنتی دیگر برای جذب مشتری کافی نیستند و برای حضور موفق در بازار پویای امروزی باید یک جزء مهم دیگر به نام مشتری را نیز مد نظر قرار داد. مدیریت ارتباط با مشتری ، یک استراتژی مهم برای تمام کسب و کارها می باشد که با هدف بهینه کردن سود، درآمد و رضایت مشتریان به کار گرفته می شود و رفتارهایی را در کسب و کار ایجاد می کند که در نهایت به رضایت بیشتر مشتریان منجر می شود.

مدیریت ارتباط با مشتری برای شرکت ها این امکان را فراهم می آورد که بیشتر قادر به تشخیص فرصت های موجود در بازار شوند و مزیت های رقابتی خود را افزایش دهند و یک راهبرد تجاری جهت انتخاب و مدیریت مشتریان برای بهینه کردن و بالا بردن ارزش شرکت و همچنین فروش در دراز مدت است. در شرایط رقابتی شرکت هایی به بزرگترین موفقیت ها دست خواهند یافت که روابط معنادار و قدرت نفوذ بیشتری بر مشتری داشته باشند و پاسخگوی انتظارات مشتری باشند.

امروزه مدیریت ارتباط با مشتری به دلایل جهانی شدن، افزایش رقابت، رشد بازار و پیشرفت سریع تکنولوژی در کسب و کارها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به نحوی که یک شرکت برای بقاء نیازمند تمرکز بر نیازهای مشتریان خود می باشد. تحقیقات نشان می دهند که قابلیت های ارتباط با مشتری با سطح مشارکت مشتریان ارتباط مستقیم دارد و استفاده از رسانه های اجتماعی موجب افزایش میزان مشارکت مشتری و وفاداری او می شود.

با افزایش محبوبیت گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی، مشتریان خواهان اطلاعات بیشتر از این کانال های ارتباطی هستند. از طرفی صاحبان کسب و کار دریافتند که بازاریابی از طریق این تکنولوژی ها مقرون به صرفه و دسترسی آنها را به اطلاعات مربوط به مشتری افزایش می دهد. رسانه های اجتماعی به عنوان مهمترین ابزارهای ارتباطی فضای مجازی در سال های اخیر، دنیای بیزینس و بازاریابی را تحت تاثیر قرار داده است.

مشتریان به جای اینکه پاسخ های مربوط به محصولات و خدمات را از طریق فروشندگان و توزیع کنندگان محصولات و خدمات به روش های قدیمی بدست آورند، از طریق رسانه های اجتماعی بدست می آورند. رسانه های اجتماعی قادرند این درک را به صاحبان کسب و کار بدهند که چه چیزهایی می تواند مشتریان را تبدیل به خریداران کند.

اهمیت رشد رسانه های اجتماعی و فعالیتهای دیگر که با مشتریان ارتباط دارد، منجر به ایجاد موج جدیدی در دنیای بیزینس به نام مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی شده است که یک استراتژی کسب و کار است که ارزش افزوده ای را برای بازاریابی، تجارت الکترونیک و پشتیبانی به همراه دارد و به مشارکت مشتریان در گفتگو و همکاری و همچنین تقویت روابط با مشتری منجر شده است.

مدیریت با مشتری اجتماعی یک مسیر فکری متفاوت در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری است که تمرکز آن بر استفاده از رسانه های اجتماعی به منظور بهبود تعامل با مشتری است. در این محیط مشتری قدرتمند است زیرا می تواند دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. این استراتژی کسب و کار توسط تکنولوژی حمایت می شود که به منظور ایجاد ارتباط تعاملی با مشتریان در یک محیط مشارکتی، برای دستیابی به مزایای دو طرفه ایجاد شده است و از ابزارهای آن می توان به وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و برنامه های اشتراک محتوا اشاره کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران هر روز یک و نیم میلیارد توییت در توییتر ارسال می کنند. این توییت ها فقط تفسیر سیاسی و مطالب خنده دار نیست. بخش قابل توجهی از توییت ها شامل تعامل بین یک کسب و کار و مشتریان آن است. در سال های اخیر تعاملات آنلاین مشتری ها با برندها افزایش پیدا کرده است. طبق تحقیقات انجام شده، ۳۰ درصد از این افراد پیام مستقیم را به انتظار کشیدن در یک خط سرویس مشتری ترجیح می‌دهند.

شبکه اجتماعی جاییست که مشتریان شما اکنون در آن حضور دارند. اینجا بهترین مکان برای نزدیک شدن به مشتریان است. زیرا شما می‌توانید با آنها در هر کجا که هستند، ارتباط برقرار کنید. از طرفی ارتباط آنلاین می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند و کارآمدتر باشد. ترکیبی از بازخورد سریع و حل مشکلات مشارکتی، منجر به ارائه‌ی راه حل های سریع تر می‌شود. این به این معنی است که شما و مشتریانتان زمان و پول کمتری خرج خواهید کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.