تحلیل SWOT چیست؟

فیبز، نشریه آنلاین مدیریت کسب وکار

تحلیل SWOT چیست؟
0 6,142

تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان است.در خلال برنامه‌ریزی استراتژیک، ‌شرکت نیاز دارد تا بتواند با تکیه‌ بر نقاط قوت خود برای استفاده از فرصت‌های موجود در بازار برنامه‌ریزی کند.

در عین‌ حال مواجهه‌ی بخش‌های دارای ضعف شرکت با تهدیدهای موجود در بازار به‌منزله‌ی ریسکی بزرگ برای شرکت خواهد بود و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. به همین دلیل است که شرکت نیاز دارد تا از نقاط قوت و ضعف (داخلی) خود و نیز فرصت‌ها و تهدیدات محیطی (خارجی) آگاه شود.

تحلیل SWOT  از حروف اختصاری چهار واژه انگلیسی
نقاط قوت (Strengths)
نقاط ضعف (Weaknesses)
فرصت‌ها (Opportunities)
تهدیدات (Threats)
است…

حروف SWOT که آن را به شکل های دیگر مثل TOWS هم می نویسند، ماهیت قوت و ضعف به درون سازمان مربوط می شود و فرصت و تهدید معمولاً محیطی است.

 

نقاط قوت

قوت های سازمان همان منابع و توانایی هایی است که در اختیار دارد و می تواند از آنها به منظور ایجاد یک مزیت رقابتی استفاده کند. موارد زیر می توانند از قوت های شرکت به حساب آیند : اختراعات ثبت شده شرکت. نام تجاری و برند شناخته شده. شهرت در بین مشتریان. مزیت در قیمت تمام شده. دسترسی اختصاصی به منابع طبیعی. دسترسی به شبکه های توزیع مناسب. نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده.

 

نقاط ضعف

نبودن بعضی از توانایی های کلیدی در سازمان می تواند به عنوان یک ضعف در سازمان تلقی شود. موارد زیر می توانند از ضعفهای شرکتها باشند : عدم پشتیبانی و حفاظت از اختراعات. نام تجاری و برند ضعیف. ناشناخته بودن در بین مشتریان. ساختار پر هزینه در شرکت.

 

فرصتها

شناسایی و بررسی دقیق محیط خارجی می تواند فرصتهای جدیدی را برای مدیران شرکت نمایان سازد و همین فرصتها می توانند آغازگر مسیر جدیدی برای توسعه و رشد باشند، فرصتهای می توانند شامل موارد زیر باشند : نیاز برطرف نشده مشتری، ظهور تکنولوژی‌های جدید، کم شدن محدودیت های قانونی و حذف موانع تجارت جهانی.

 

تهدیدات

تغییر در متغیرهای خارجی و محیطی می تواند تهدید هایی را برای شرکت در پی داشته باشد. مواردی چون : تغییر در سلیقه ی مشتری که باعث فاصله گرفتن او از محصولات ما می شود. ظهور محصولات جایگزین پر قدرت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.