خلاقیت و نوآوری در محل کار!

فیبز، نشریه آنلاین مدیریت کسب و کار

خلاقیت و نوآوری در محل کار!
0 6,505

زمانی بود که مفهوم خلاقیت تنها با نویسندگان، نقاشان، نوازندگان و افراد مشابه در حرفه های هنری همراه بود. اما با توجه به نیاز فزاینده ای به رشد نام تجاری منحصر به فرد، نیاز به تفکر خلاق از هنر به کسب و کار روزمره منتقل شده است. علاوه بر این، تولید محصولی است که خود را از رقبا در یک بازار متمایز می کند که در آن اغلب تفاوت ها به سختی می تواند با خلاقیت در نوآوری و بازاریابی مواجه شود.
در نتیجه، اکنون برای شرکتها – چه بزرگ و چه کوچک – اتخاذ سیاست هایی که خلاقیت و نوآوری را ترویج میدهد، رایج شده است.

اما چه چیزی به معنای خلاقیت است؟ و چگونه می توان آن را به طور موثر استفاده کرد؟

تعریف محیط خلاق

خلاقیت، فرآیند ذهنی و اجتماعی است که برای تولید ایده ها، مفاهیم و انجمن هایی که منجر به بهره برداری از ایده های جدید می شوند، استفاده می شود. از طریق این فرایند ، کارکنان به دنبال یافتن نتیجه سودآور از یک تلاش بالقوه هستند که معمولا شامل تولید و استفاده از گزینه های جایگزین برای محصولات، خدمات و روش های شرکت با استفاده از بینش آگاهانه است. این بینش خلاق نتیجه مستقیم تنوع تیم است – به ویژه افرادی که دارای صفات و دیدگاه های مختلف هستند.

 

مهم این است که نوآوری معمولا یک پدیده طبیعی نیست. مانند گیاه، نیاز به مواد مغذی مناسب برای رشد دارد، از جمله استراتژی های موثر و چارچوب هایی که سطوح مختلف تفکر را ارتقا می دهند. برای مثال، با حمایت از تبادل ایده ای بین کارکنان در تمام سطوح، سازمان ها می توانند الهام بخش کارکنان و حفظ محیط کار نوآورانه شوند.

بنابراین ناظران نه فقط خلاقیت خود بلکه باید سعی کنند فرایند خلاقانه را در سازمان مدیریت کنند ، زیرا خلاقیت معمولا به طور انحصاری در ذهن فرد نیست، بلکه نتیجه تعامل با یک زمینه اجتماعی است که در آن ، تفسیر و تحلیل به یک چیز جدید است.
رویکردهای محبوب برای تقویت نوآوری از طریق خلاقیت عبارتند از:

• یک محیط محرک ایجاد کنید:

دفاتر که شامل اشیاء تحریک کننده مانند مجلات، هنر، بازی ها و موارد دیگر – بعضی از آنها ممکن است حتی به طور مستقیم به کسب و کار شما مرتبط نباشند – به عنوان منبع الهام بخش خدمت می کنند. علاوه بر این، ساختن محل کار با حذف موانع فیزیکی بین مردم ارتباطات را بهبود می بخشد و تعاملات خلاقانه را ارتقا می بخشد.

 

• پاداش دادن به تلاش هایی که از طریق تقویت روان شناختی مثبت به وجود آمده است :

کارمندان خود را تشویق کنید تا ریسک کنند، آنها را برای ایده های خلاقانه پاداش دهید و هنگامی که شکست می خورند، مجازات نکنید. در این راستا، افراد را قادر می سازید تا به راحتی کارهایی را انجام دهند که پتانسیل آنها (و سازمان شما) را گسترش می دهد، قبل از هر گونه خطرات قابل پیش بینی و ایجاد طرح اضطراری ضروری، بحث و گفت و گو کنید. کارمندان را در همه سطوح تشویق کنید تا پیشنهادات خود را برای بهبود عملکردهای کسب و کار فعلی به اشتراک بگذارند.

 

• نقطه نظرات مختلف را از طریق دیدگاه های بیرونی ترویج دهید:

نوآوری اغلب می تواند از بازنگری در مورد چگونگی دید مشتریان و استفاده از محصولات و خدمات شما به ارمغان بیاورد. اعطای نظرات آنها می تواند بینش بالایی را برای بهبود و همچنین زمینه هایی که در آن شما موفق می شوید (دانش لازم برای تثبیت موقعیت در برابر رقبا) فراهم می کند. دیدگاه های دیگرعبارتند از: فروشندگان، سخنرانان صنایع دیگر و یا مصرف کنندگان با استفاده از محصولات یا خدمات رقیب.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.