روش های قیمت گذاری و تاثیر آن بر سودآوری!

فیبز، نشریه آنلاین مدیریت کسب وکار

روش های قیمت گذاری و تاثیر آن بر سودآوری!
0 6,090
زمان مورد نیاز برای مطالعه این مطلب ۴ دقیقه میباشد.

قیمت‌ گذاری فرآیند تعیین ارزش پولی مناسب برای محصولات و خدمات است. تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها، برای کالاها و خدمات عرضه شده‌ی خود، قیمتی تعیین می‌کنند. بسیاری از کارآفرینان و مدیران عامل، بدون آگاهی از پیچیدگی این کار و با بکارگیری شیوه‌های قیمت‌ گذاری اتفاقی، شرکت خود را در معرض تهدید قرار می‌دهند. بنابراین، یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر سرنوشت سازمان‌ها، تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های قیمت‌گذاری است. قیمت گذاری مهم ترین جزء از مدل کسب و کار است و تصمیمات در مورد آن تاثیر زیادی بر روی سودآوری شرکت ها به همراه دارد.

مهمترین عامل در قیمت‌گذاری محصولات ، ارزش مورد انتظار محصول برای مشتری است. خریداران و عوامل موثر در خرید، قیمتی بیش از ارزش مورد انتظار محصول نخواهند پرداخت. بنابراین ارزش مورد انتظار مشتری، سقفی برای تعیین قیمت محصول تلقی می‌شود. این ارزش می‌تواند از محصولی به محصول دیگر و حتی از مصرف‌کننده‌ای به مصرف‌کننده دیگر متفاوت باشد. بنابراین یک شرکت باید قادر به قیمت گذاری محصولاتش به گونه ای باشد که بتواند درآمدهایی متناسب با ارزش ارائه شده به مشتری بدست آورد و به این ترتیب موقعیتش را نسبت به مشتریان، کالاهای مکمل، رقبا و تازه واردین حفظ کند.

یک شرکت می تواند از طریق قیمت گذاری صحیح اهداف خاصی را دنبال کند،به عنوان مثال با تعیین قیمت پایین می توان مانع ورود رقبا به بازار شد ،هچنین با یکسان سازی قیمت می توان ثبات رادر بازار ایجاد کرد، بنابراین تعیین درست قیمت یک کالا می تواند به بازاریابی سایر محصولات کمک نموده و باعث جذب بیشتر مشتریان شود و اهداف دیگر شرکت را نیز تامین کند.

مراحل قیمت گذاری شامل ۵ مرحله هستند:

 

۱- تعیین هدف بلندمدت قیمت گذاری
در اولین مرحله باید هدف از قیمت گذاری تعیین شود. اهداف قیمت گذاری از تنوع بالایی برخوردارند.

۲- تعیین میزان تقاضا
هر قیمتی منجربه ایجاد سطح متفاوتی از تقاضا میشود و از این طریق، بر هدفهای بازاریابی شرکت اثری متفاوت خواهد گذاشت. رابطه بین قیمتها و تقاضاهای حاصل باعث میشود که یک منحنی تقاضا به وجود آید. برای تعیین میزان تقاضا لازم است که حساسیت تقاضا نسبت به قیمت، برآورد منحنی تقاضا و کشش تقاضا در برابر تغییر قیمت مورد بررسی قرار گیرند.

۳- برآورد هزینه ها
در حالی که تقاضا می تواند سقف قیمتی را که شرکت برای محصولات خود در نظر می گیرد، تعیین کند، هزینه ها کف را تعیین خواهند کرد. بر این اساس هر شرکتی باید قیمتی را در نظر بگیرد که بتواند هزینه های تولید، پخش و فروش محصول را پوشش دهد و برای کار و ریسکی که شرکت پذیرفته، بازده معقولی ارائه کند.

۴- تجزیه تحلیل محصولات، قیمتها وهزینه های شرکت رقیب
هنگامی که شرکت با توجه به تقاضای بازار قیمت و هزینه ها را برآورد می کند، باید هزینه ها و قیمت های شرکتهای رقیب و واکنش آنها در برابر قیمت محصولات خود را مورد توجه قرار دهد و در محاسبات خود اعمال کند.

۵- انتخاب روش قیمت گذاری
در این مرحله باید از بین روشهای متنوع قیمت گذاری روش مناسب را انتخاب کرد.

 

در ادامه روشهای قیمت گذاری را بیان می کنیم.

 

قیمت گذاری بر مبنای قیمت تمام شده:

در این روش که ابتدایی ترین روش قیمت گذاری نیز محسوب می شود، قیمت با افزودن یک عدد استاندارد به بهای تمام شده تعیین می شود. این روش تنها زمانی کارساز واقع می شود که قیمت تعیین شده بتواند فروش مورد انتظار را تضمین کند.

قیمت گذاری بر مبنای بازده مورد نظر:

در این روش شرکت قیمتی را تعیین می کند که به یک نرخ بازده از سرمایه گذاری برسد. در اجرای این روش اگر شرکت بتواند هزینه ها و فروش را به صورتی دقیق برآورد کند بازده سرمایه مورد انتظار بدست می آید. در غیر اینصورت شرکت به نتایج مورد انتظار دست پیدا نخواهد کرد.

قیمت گذاری بر مبنای ارزش:

این روش بر این پایه قرار دارد که قیمت باید نشان دهنده ارزش بالای محصول برای مشتریان باشد. در این روش شرکت باید دست به اقداماتی بزند تا بدون اینکه به کیفیت محصول لطمه ای وارد آید محصولات را با هزینه کمتری تولید کند و یا با عرضه آنها به قیمت پایین تر، تعداد بیشتری از مشتریان حساس به قیمت را جذب کند. این روش بیشتر در خرده فروشی ها مشاهده می شود.

قیمت گذاری بر مبنای نرخ رایج:

در این روش تولیدکنندگان قیمت های محصولات خود را بر مبنای قیمت محصولات شرکتهای رقیب می گذارند. در این حالت امکان دارد شرکتی محصولات خود را همانند، بیشتر یا کمتر از قیمت شرکتهای عمده و رقیب تعیین کند. این روش هنگامی که نتوان به راحتی هزینه ها را محاسبه کرد یا واکنش رقبا نامشخص است بکار برده میشود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.