شاخص NPS چیست و چه نقشی در ارتقای کیفیت خدمات یک وبسایت دارد؟

معرفی، بررسی و آموزش سیستم مدیریت محتوی وردپرس

شاخص NPS چیست و چه نقشی در ارتقای کیفیت خدمات یک وبسایت دارد؟
1,497

در مقاله “شاخصNPS یا شاخص خالص ترویج کنندگان” از سایت فیبز می خوانید :

در این آموزش از سایت فیبز با شما همراهان گرامی هستیم تا با استفاده از عناوین اصلی ذیل نحوه ی ایجاد یک سیستم دریافت بازخورد فعالیت های وبسایت را به همراه شاخصNPS یا شاخص خالص ترویج کنندگان آموزش دهیم و به شما بگوییم که NPS مخفف چیست و چگونه می توانید از داده های دریافت شده برای ارتقای سطح کیفی خدمات و محتوای وبسایت خود استفاده نمایید.

  1. NPS مخفف چیست

  2. روش استفاده از شاخصNPS
  3. معنای امتیاز دهی یا مفهوم اعداد 1 تا 10 در این ارزیابی شاخص NPS
  4. لزوم بکارگیری شاخصNPS در وبسایت
  5.  با استفاده از NPS از عملکرد صحیح تیم خود مطمئن شوید.
  6. میزان محبوبیت سایت خود را در با استفاده ازشاخص NPS و اعداد آن بسنجید.
  7. پله های اول متعلق به افرادی با تلاش ها و خدمات اضافه تر می باشد.
  8. روش محاسبه در NPS به چه صورت است؟
  9. یک مثال برای درک محاسبه NPS
  10. نقش نظرات خنثی در شاخص NPS
  11. روش های پیاده سازی شاخص NPS در وبسایت های وردپرسی

 

 

شاخص NPS یا شاخص خالص ترویج کننندگان
شاخص NPS یا شاخص خالص ترویج کننندگان

 

NPS مخفف چیست ؟

واژه ی NPS برگرفته و مخفف عبارت لاتین (Net Promoter Score) و یک معیار و شاخه برای سنجش اوضاع کسب و کار اینترنتی شما می باشد! شیوه عملکرد این شاخص به این صورت است که شما با استفاده از روش های موجود، بازخورد فعالیت های خودتان را از مشتریان و مخاطبان سایتتان خواهید گرفت و با استفاده از روش محاسبه ویژه که در ادامه به شما خواهیم گفت، با نتایج بدست آمده خواهید فهمید که کسب و کارتان:

  • در حال پیشرفت است
  • یا در حال پسرفت
  • یا اینکه یک روند معمولی را سپری می کند.

 

روش استفاده از شاخصNPS یا شاخص خالص ترویج کنندگان

روش کار معمول به این صورت است که برای محتوا، محصولات و خدمات موجود در سایت خود یک فیلد امتیاز دهی تعریف کنید که دارای 10 امتیاز باشد. مخاطبان شما پس از مطالعه محتوا و یا استفاده از خدمات سایت شما در پایان به شما امتیاز خواهند داد و شما این ها را در بازه های مختلف آنالیز خواهید کرد.

 

 

معنای امتیاز دهی یا مفهوم اعداد 1 تا 10 در این ارزیابی شاخص NPS

  • اگر امتیازات شما برای کاربران از 1 تا 6 باشند ، یعنی مشتری از شما رضایت کافی را ندارد.
  • اگر هم اعداد مابین 7 و 8 باشند بدین معنیست که نظر مشتری خنثی است و چیز فوق العاده ای در سایت شما نمی بیند.
  • اما اگر اعداد 9 و 10 باشند یعنی مشتریان و مخاطبان از سایت شما خیلی راضی هستند و باید برای کسب و کارتان خوشحال باشید.

 

شاخص NPS یا شاخص خالص ترویج کننندگان
شاخص NPS یا شاخص خالص ترویج کننندگان

 

 

لزوم بکارگیری شاخص NPS در وبسایت

شما به عنوان صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و مدیران وبسایت با هر هدفی که دنبال می کنید، برای بهبود فعالیت های خود می بایست سیستمی متناسب برای دریافت بازخورد فعالیت های خود از مخاطبانتان را در وبسایت داشته باشید و در فواصل زمانی مختلف با استفاده از داده های این سیستم عملکرد خود را آنالیز کنید و برای بهبود اوضاع و ارتقای خدمات خود دست به اقدامات بهتر بزنید.

 

با استفاده از NPS از عملکرد صحیح تیم خود مطمئن شوید.

یکی دیگر از خواص استفاده از NPS یا شاخصه ی دریافت بازخورد فعالیت های وبسایت این است که، می توانید به صورت مداوم عملکرد اعضای تیم خود را که در حال فعالیت در بخش های مختلف وبسایت شما می باشند، زیر نظر قرار دهید و ببینید که هر عضوی در بخش مربوط به خود تا چه حد توانسته است مخاطبان شما را راضی نگاه دارد.
این بررسی به شما کمک می کند که :

  • هم اعضای تیم خود را به بهترین شکل چینش نمایید
  • و هم اینکه در جریان کیفیت خدمات دهی آنان باشید.
  • بدین ترتیب در زمان های لازم برای بهبود اوضاع بخش های مختلف تصمیمات دقیق تر و سریع را می توانید اتخاذ نمایید.

 

میزان محبوبیت سایت خود را در با استفاده از شاخصNPS و اعداد آن بسنجید.

شما به عنوان صاحبان کسب و کار اینترنتی و مدیران وبسایت می بایست هر روز از روند فعالیت تیم و کسب و کار خود مطلع باشید و با توجه به گرفتن بازخوردها مطمئن شوید که در جهت مناسب در حال حرکت هستید.

 

نکته بسیار مهم :

 این خیلی مهم است که در هر لحظه نیروی تمامی فعالیت های شما و تیم کاری شما، در جهت نیل به اهدافتان در حال پیشروی، متمرکز باشند! چرا که در غیر این صورت بخش هایی از نیروی شما هدر خواهد رفت و نتیجه ی لازم را نخواهید گرفت.

پله های اول متعلق به افرادی با تلاش ها و خدمات اضافه تر می باشد.

 عنایت داشته باشید که اغلب اوقات در مسابقات مختلف فاصله میان نفرات اول و دوم در یک فاصله ی بسیار کم است که نفر اول با انجام یک کار کوچک خود را از دیگران متمایز کرده و عنوان اول را کسب نموده است. کسب و کار هم به این شیوه است و گاها با ارائه ی یک خدمت بیشتر یا بهتر از رقبا می توان جایگاه بهتری به دست آورد و برای اینکه بدانیم آن خدمت اضافی چیست، می بایست بازخورد فعالیت های خود را از مخاطبان داشته باشیم.

 

 

روش محاسبه در NPS به چه صورت است؟

با راه اندازی یک سامانه برای جمع آوری داده های مربوط به نظرات کاربران حال شما باید این داده ها را تحت دو عنوان در نظر بگیرید که شامل 2 گروه مخالفان و علامندان به فعالیت شما در هر بخش می باشند . با کم کردن میزان یا درصد مخالفان یا افرادی که از فعالیت شما ناراضی بوده اند، از درصد افراد علاقمند به وبسایت شما، یک عدد به دست می آید که آن عدد شاخصNPS شما خواهد بود.

 

 

یک مثال برای درک محاسبه شاخصNPS

برای مثال اگر درصد مخالفان و افراد ناراضی از فعالیت شما طبق آمار به دست آمده از فعالیت ها 30 درصد و درصد افراد علاقمند به مباحث شما 50 درصد است با کم کردن مخالفان، عدد باقیمانده یعنی 20 شاخصNPS شما خواهد بود که نشان دهنده ی یک روند خوب و رو به رشد برای وبسایت شما می باشد. اگر عدد بدست آمده منفی بود باید به جد نگران فعالیت ها و کسب و کار خود باشید و سریعا به آنالیز داده ها بپردازید و ضعف های خود را در بخش های مختلف برطرف کنید.
چنانچه این عدد برای وبسایت شما نزدیک صفر یا رقم صفر بود ، باید بدانید که کسب و کار شما نه پیشرفتی داشته و نه افتی داشته و یک روند عادی و ثابتی دارد که اگر قصد رشد و حرکت رو به جلو را دارید می بایست دست به کار شوید.

 

شاخص NPS یا شاخص خالص ترویج کننندگان
شاخص NPS یا شاخص خالص ترویج کننندگان

 

 

نقش نظرات خنثی در شاخصNPS

همچنین لازم به ذکر است که اعدادی که در نظرات مخاطبان شما مابین 7 و 8 قرار دارد به عنوان نظرات خنثی یا منفعل در نظر گرفته می شوند و تاثیری در نتایج شما نخواهد داشت. در واقع اگر سعی کنید تعداد کاربران موافق و علاقمند را افزایش دهید و از سوی دیگر تعداد کاربران مخالف را کاهش دهید ، در نهایت این روند کاربران خنثی را نیز متحول خواهد کرد و تعداد آنها نیز کاهش خواهد یافت.

 

حرف آخر و چگونگی راه اندازی شاخص آماری NPS در وردپرس

همانطور که گفته شد شاخصNPS یک شاخص آماری از میزان رضایت کاربران از فعالیت های شما می باشد که می بایست به صورت پیوسته و همیشگی از آن استفاده نمایید تا از این که کسب کارتان در مسیر صحیح خودش قرار دارد، اطمینان حاصل نمایید و اگر نقصی در نتایج بدست آمده وجود دارد سریعا به سراغ آن بخش از سایت رفته و فعالیت ها و نوافص را برطرف نمایید تا کاربران بخش مورد نظر به حد مطلوبی از رضایتمندی برسند.

 

روش های پیاده سازی شاخصNPS در وبسایت های وردپرسی

برای پیاده سازی NPS در وبسایت های وردپرسی روش های متعددی با استفاده از افزونه های مختلف موجود است اما در این رابطه بهتر است با کمک یک برنامه نویس برای سایت خود یک روند شخصی و سفارشی ایجاد کنید و دستتان در این زمینه بازتر باشد.

 

دوستان و همراهان گرامی

بسیار خوشحالیم با یک آموزش دیگر از تیم وردپرس سایت فیبز با شما عزیزان همراه بودیم. امیدواریم بهره ی کافی رو از مباحث عنوان شده برده باشید. سوالات ، نظرات و پیشنهادات خودتان را در قسمت دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال فرمایید و ما را در بالا بردن کیفیت این آموزش های کوتاه و کاربردی یاری بفرماید.

نظرات بسته شده است.