طبقه بندی محصولات چگونه است ؟ (بخش اول)

فیبز، نشریه آنلاین مدیریت کسب و کار

طبقه بندی محصولات چگونه است ؟
0 9,099

همان طور که می دانید تمامی خروجی های تولیدی ها با نام دسته بندی خاصی ارائه مشوند این طبقه بندی محصولات در برنامه ریزی برندینگ و همچنین بازاریابی محصولات تاثیر بسزایی دارند با فیبز همراه باشید تا با این کتگوری ها ( طبقه بندی محصولات ) آشنا شویم:

 

دسته اول: کالا های بی دوام

کالاهایی که به دفعات مورد مصرف قرار می گیرند و دوره مصرف کوتاهی دارند و همچنین مرتبا باید خریداری شوند.
مانند: نوشابه ،شامپو، دستمال کاغذی و … این گونه کالا ها معمولا بازار رقابتی داغی دارند. مهمترین استراتژی برای این کالا ها در دسترس بودن و سهولت تهیه آنهاست. این گونه کالا ها احتیاج به سطح گسترده ای از تبلیغات دارند.

 

دسته دوم: کالاهای بادوام

کالا هایی که دوره مصرف طولانی دارند و دوره تهیه کردن آن ها برای یک خانوار بسیار با مدت زمان بیشتری از کالاهای بی دوام است.

مانند: پوشاک لوازم خانگی و ابزار.

 

دسته سوم: خدمات

خدمات اغلب به صورت فیزیکی قابل مشاهده و انتخاب نیستند، ارائه خدمات متفاوتی برای هر مشتری دارند، ارزیابی کیفی آنها پیچیدگی بیشتری نسبت به کالاها دارد، قابل اطمینان بودن ارائه کننده خدمات بسیار اهمیت دارد. مانند: خدمات بانکی، تعمیر لوازم خانگی، مشاوره پزشکی و …

 

دسته چهارم: کالا های راحتی

به دفعات بالا و در مدت زمان کم با کمترین تلاش قابل تهیه هستند مانند: صابون و دستمال کاعذی

کالا های راحتی خود به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. با برنامه منظم خریداری می شوند.
  2. بدون برنامه قبلی خریداری می شوند.
  3. نیاز فوری.

 

دسته پنجم: کالاهای مقایسه ای

کالاهایی هستند که مصرف کننده بر اساس سلایق و معیار های شخصی خود اقدام به خرید آن می کند و به قیمت، طراحی، مشخصات منحصر به فرد و خصوصیات آن توجه زیادی می کند.

مانند: مبلمان، پوشاک و …

 

 

طبقه بندی محصولات چگونه است ؟ (بخش دوم)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.