مزیت رقابتی چیست ؟

فیبز، نشریه آنلاین مدیریت کسب و کار

مزیت رقابتی چیست ؟
0 8,568
زمان مورد نیاز برای مطالعه این مطلب ۲ دقیقه میباشد.

مزیت رقابتی کلمه ای ناآشنا در عرصه بازار و بازاریابی نیست! چرا که یک سر تشابه آن به همین مبحث برخواهد گشت. اما مزیت رقابتی چیست؟ در معنی واقعی در بحث رهبری چگونه تعریف می شود و چگونه از آن باید بهره برد؟

مزیت رقابتی را اگر در معنی لغوی بخواهیم تفسیر کنیم به موقعیتی گفته خواهد شد که چندها قدم جلوتر از رقیبان شرایط همسان باشد!
در بحث بازاریابی به کالایی که نسبت به بازار هدف، در لاین مشخص، هم رده با رقیبان در یک گروه مشابه کالای ما بیشتر مورد استقبال مشتریان بنا به یک وضعیت خاص فیزیکی و یا خدماتی قرار گیرد مزیت‌رقابتی برای کالای خود به وجود آورده ایم. (در یک تعریف ساده)

مزیت رقابتی در مدیریت؟

پیش از این در فیبز خواندیم که یکی از اهداف بزرگ رهبران در سازمان تبدیل رخدادها به فرصت در جهت رشد و ارتقا سازمان و به وجود آوردن مزیت‌رقابتی از این طریق است. مزیت رقابتی در سازمان تنها به بحث بازاریابی بر نخواهد گشت. برای مثال بسیاری از رهبران فرصت های خارج سازمان را کشف و وارد سازمان خواهند کرد و از این طریق برای بخش امور مالی و حساب داری خود نسبت به سازمان های همرده مزیت‌رقابتی به وجود خواهند آورد.

فرض کنید که در بین ده شرکت فروشنده مواد غذایی شما برای دریافت صورت حساب مانده و یا بستانکاری خود می بایست تا رسید و فاکتور بعدی از جانب شرکت صبر کنید اما از طرفی دیگر شرکت یازدهم با راه اندازی سرویس پیامکی خود به شما این اجازه را خواهد داد که هر لحظه از صورت حساب خود آگاه شوید. در اینجا مزیت رقابتی شرکت یازدهم نسبت به رقیبان دسترسی آسان مشتریان به صورت های مالی خود می‌باشد.

در اینجا تفکر استراتژی رهبران کمک شایانی به بوجود آوردن مزیت‌رقابتی به سازمان خواهد کرد. پس در ادامه باید دانست که لازمه این امر در مدیریت و رهبری سازمان یادگیری تفکر استراتژیک است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.