نوآوری به چند دسته تقسیم می شود؟

فیبز، نشریه آنلاین مدیریت کسب وکار

نوآوری به چند دسته تقسیم می شود؟
0 5,531

نوآوری را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد: نوآوری در محصول ، در فرایند، در بازاریابی و در مدیریت. اکنون برای شرکتها – چه بزرگ و چه کوچک – اتخاذ سیاست هایی که خلاقیت و نوآوری را ترویج میدهد، رایج شده است.

محصول (کالا یا خدمت) قلب یک کسب و کار است و فرایند، شامل همه‌ روشهایی که به تولید یا عرضه آن محصول کمک می‌کنند.

 

1 – نوآوری در محصول یا خدمات

این نوع به محصولات یا خدمات جدید یا ارتقاء محصولات یا خدمات قبلی، می انجامد.
بعنوان مثال هنگامی که شرکت اینتل، سازنده تراشه های رایانه های شخصی، با رقبای جدیدی که از نمونه های مشابه و تقلیدی تراشه هایش برای رقابت بر سر قیمت استفاده می کردند روبرو شد، آندرو گرُو، مدیر ارشد اجرایی این شرکت، به نوآوری روی آورد. اینتل سریعا تولید تراشه های ۳۸۶ ، ۴۸۶ و «پنتیوم» را در برنامه کاری خود قرار داد و رقبای خود را در گرد و غبار پشت سر خود محو کرد.

 

2 – نوآوری در فرآیند

نوآوری فرآیند به فرآیندهای بهبود یافته در سازمان ( در بخشهای عملیات، مدیریت منابع انسانی، امور مالی و …) منتج می شود. این نوآوری بر بهبود اثربخشی و کارایی تاکید می‌ورزد. بعنوان مثال هنگامی که شرکت جانسون&جانسون ، تولید کننده محصولات بهداشتی و مصرفی، متوجه شد که به لحاظ هزینه، در مقایسه با رقبای خود، فاقد برتری است و در شرایط نابرابری قرار دارد، اقدام به اجرای برنامه ای برای توسعه «فرآیندهای مبتکرانه» برای کاهش هزینه های سربار نمود.

 

3 – نوآوری بازاریابی

این نوآوری‌ها به کارکردهای بازاریابی تبلیغ، قیمت گذاری و توزیع و همچنین کارکردهای محصول مانند بسته بندی یا طرح (به غیر از توسعه محصول) مربوط می‌شود. بعنوان مثال، نورداستروم، فروشگاه بزرگ زنجیره ای در سیاتل، متوجه شد که «ارائه خدمات سطح بالا به مشتریان»، یک رویکرد بازاریابی ابتکاری در صنایع خرده فروشی تخفیف گرا به شمار می‌رود.

 

4 – نوآوری در مدیریت

این نوآوری‌ها روش مدیریت سازمان را بهبود می‌بخشد. بعنوان مثال هنگامی که شرکت هیولت-پاکارد (HP) متوجه شد که قدرت رقابت خود در بازارهای جهانی را از دست داد، به دلیل اینکه تشریفات اداری آن روند رو به رشد فرآیندهای توسعه محصول را کند می‌سازد، اقدام به تجدید نظر در ساختار سازمانی خود کرد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.